Op ontdekking. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Felicia Peerenboom - WaarBenJij.nu Op ontdekking. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Felicia Peerenboom - WaarBenJij.nu

Op ontdekking.

Blijf op de hoogte en volg Felicia

05 September 2014 | Frankrijk, Parijs

Zo. De kop is eraf!
Mijn eerste week in Parijs is goed bevallen.
In het weekend heb ik samen met moeders alvast mijn kamer wat in orde gemaakt en de eerste oriëntatie door de stad gedaan.
Vanaf maandag was het tijd om het op eigen houtje te doen.
Maandag ben ik naar de uni gegaan om me te registreren en de instaptoets voor de taalcursus te maken.
De uni ligt in een chique wijk van Parijs (16e) naast een groot park.
Vanaf woensdag heb ik elke middag les gehad op A2/B1 niveau. Uitdagend maar prima.

Een beknopte samenvatting van mijn ontdekkingstour tot nu toe:
- Place des Vosges: groot binnenplein tussen gebouwen ontworpen door een koning. Vond het eerlijk gezegd niet heel bijzonder, maar was wel grappig om hardlopers ijverig minirondjes te zien rennen in het parkje.
- Hammam Medina Center: een klassieke hammam genomen met moeders. Inclusief zwarte zeep, stomen, een ruwe scrub, orientaals hapje en lekkere massage.
- Gallery Vivienne: prachtige passage met bijzonder winkels
- Les Tuileries: het park bij het Louvre. Een oase van rust als je alle toeristen doorgeworsteld bent. Ik ging erheen om lekker in het zonnetje bij een fontein naar mensen te loeren.
- Notre Dame: prachtig gebouw maar hier wil je absoluut niet in de rij staan.
- Shakespeare&Company: klassieke, volgestouwde boekenwinkel waar ze werkelijk alles hebben voor de boekliefhebber (me!).
- Montmartre & Sacre Coeur: dit was een guided tour georganiseerd door een erasmus studentenorganisatie. Niet de veiligste maar wel een heel levendige buurt en vooral s’avonds erg mooi. De Moulin Rouge is verlicht en vanaf de Sacre Coeur kun je Parijs met al zijn lichtjes zien.
- Pere Lachaise: kerkhof waar veel beroemde mensen begraven zijn. Beetje luguber misschien, maar toch heel indrukwekkend om alle tombes te zien. De ene familie ligt gezellig met z’n allen onder 1 steen, de ander heeft voor zichzelf wat meer ruimte opgeëist (Jim Morisson was nog best bescheiden).
- Place Madelaine: een van de chique gedeeltes van Parijs. Veel businessmensen en dure restaurants en voedselwinkels (kaviaar en foie gras).

Op de vraag of ik me al ondergedompeld heb in het Franse leven, kan ik gerust ja antwoorden. s'Middags eet ik warm, ik kan me aanpassen aan het verkeer (stoplichten zijn hier eerder richtlijnen, als je altijd op groen wacht kom je nooit ergens) en ik sta wat langer voor de spiegel om de franse 'je ne sais quoi' stijl te creëren.

Nog meer opvallend:
- De klant is koning kennen ze hier niet. Het is eerder andersom. Dus gedraag je je ook nederig tegenover de ober.
- Ze hebben de gewoonte om popcorn te serveren in plaats van borrelnootjes in cafés.
- In de metro is genoeg vertier te beleven. Of dat nou een dakloze is met een origineel praatje, een (vaak slechte) muzikant of iemand met een bizarre kledingcombinatie.
- Jezelf aanmelden voor iets kost enorm veel tijd door al het papierwerk wat je moet invullen.
- Lunchtijd is heilig, het is dus vaak ook niet mogelijk om met iemand een afspraak te maken tussen 12 en 2 uur.
- Als het personeel in een winkel Engels spreekt staat dit vaak ook op de gevel aangegeven. Het wordt als een extra service beschouwd.
- Mensen zijn hier echt beter gekleed.
- Als je gevoelig bent voor verkooppraatjes ben je binnen twee weken blut, hier kunnen we thuis zeker nog wat van leren!

Bonne week-end et je suis 'skypebaar'!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs.

Mijn studie in het fall/winter semester op l'Universite Dauphine in Parijs.

Recente Reisverslagen:

21 December 2014

.

16 December 2014

La fin.

08 December 2014

Decembre a Paris.

01 December 2014

Mijn laatste taak als reisgids.

23 November 2014

It's a jolly good time.
Felicia

Reisdagboek om vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn avonturen in Parijs.

Actief sinds 29 Aug. 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 6952

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Parijs.

Landen bezocht: